Arkiv
Kategorier

Lägre vikt var avgörande för valet av ny släpvagn

Publicerad den 13 november 2017 00:00
Nyheter

 

 

 

 

 

Lägre vikt var avgörande för valet av ny släpvagn

 

Henri Lundin, i Uppsala, tog emot Atrans allra första leverans av den nya, lättare släpvagnen som utvecklats i rekordfart. Från skiss till färdigt ekipage tog det 9 månader, att jämföra med normalt 24 månader. Ett gigantiskt tekniksprång på så kort tid. Henri Lundin är vd och ägare av Lundins Entreprenad AB.

 

Grattis till köpet av branschen lättaste släpvagn för flis. Du fick den levererad på kvällen och åkte då direkt iväg på första körningen. Nästa morgon ringde du Jens Alexandersson, vd Atrans AB. Vad sade du till honom?

– Jag berättade att den 4-axlade släpvagnen motsvarade förväntningarna. Och dom var högt ställda eftersom det är ett nytt koncept. Det här är ju en helt ny konstruktion.

 

Vad fick dig att slå till?
– Det var Atrans nya satsning på rostfritt stål och aluminium. Den kombinationen innebär många fördelar, där lägre vikt är den viktigaste. För mig innebär det en besparing på 1 300 kilo. På så sätt kan jag alltså lasta 1 300 kilo mer. Det blir mycket pengar på ett år. Vi kör mellan 6 – 8 laster per dygn. Med den nya släpvagnen sparar vi då in 100 – 150 kronor per ton. Om vi kör 1,3 ton till, på samma transport, blir det 30 ton till per vecka, på samma körsträcka. Räknar man ett snittvärde på 75 kronor per ton gånger 30 ton blir det 2 250 kronor per vecka. Därför instämmer jag i Atrans motto: Mest flis för pengarna.

 

Hur hörde du talas om Atrans nya lättare släpvagn?
– När vi behövde beställa ny vagn ringde jag runt till olika tillverkare, bland annat Atrans. Vi hade köpt släpvagnar där tidigare, men när deras konkurrenter satsade på lättare material började vi köpa av dem i stället. Dessutom ligger Atrans 60 mil bort från oss. Det är långt att köra när man får fel på byggnationen. Tid är pengar. Men Atrans nya koncept innebar en ögonöppnare.

 

Vad var det utöver satsningen på rostfritt stål och aluminium som var intressant med den nya släpvagnen?
– De gamla bulthålen har alltid ställt till med problem eftersom de angrips av rost redan efter ett år. Genom Atrans satsning på rostfritt stål slipper vi nu problemet och behöver därför inte lägga tid på att ta bort rost. Det spar mycket pengar.
– Atrans nya metod att bygga golv inne i släpvagnen har inneburit flera förbättringar. Satsningen på isolering inne i vagnens botten, gör att lasten förhoppningsvis inte fryser fast lika lätt på golvet.
– Men en förbättring framförallt är att den undre delen av golvet är helt platt utan balkar. Det gör att inget kan frysa fast där på grund av kyla. Vissa vintrar har det fastnat närmare 1 ½ ton snö i balkarna. Nu innebär de plana ytorna under flaket att snön kommer släppa bättre.

 

Hur kändes det att köra släpet första gången?
­
– Det kändes mycket bra. Släpet är betydligt mer lättdraget jämfört med andra och följer bilen smidigare. Det går inte åt lika mycket kraft, vilket i sin tur minskar bränsleförbrukningen.

 

Kommer du köpa fler släpvagnar av Atrans?
­– Det är för tidigt att svara på. Först måste jag utvärdera släpvagnen.

 

 

Vad hade du för last under premiärturen?
– Lasten bestod av bark som jag hämtade på Hallstaviks pappersbruk och körde till Brista värmekraftverk, utanför Märsta.

Hur mycket rullar era släp?
– Dom går dygnet runt i dubbelskift. Varje släp rullar 18 000 – 20 000 mil per år. Vi hämtar bark och flis från pappersbruken som körs till värmekraftverken. Jag har hållit på i 30 år nu och har 4 anställda, varav en är vår son. Frugan är boss och sköter administrationen.

ATRANS i Holmsund

ATRANS affärsinriktning är kundanpassade släpfordon och lastbils-påbyggnationer specialiserade för vägtransporter av skogsbaserade råvaror och produkter (flis, pellets, biobränsle, sågat virke, papper -och pappersmassa, styckegods m m).

 

Kontakt

Atrans AB
BOX 41
913 21 HOLMSUND

090 - 230 05
info@atrans.se

 

Dela vår sida


© 2017 Atrans AB
Information om cookies